Inleiding
Verbonden partijen zijn partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft.
De gemeenteraad heeft een kaderstellende en controlerende taak op de kernvraag of de doelstellingen van de verbonden partijen nog steeds overeenkomen met de doelstellingen van de gemeente of dat de doelstellingen van de gemeente via de verbonden partijen gerealiseerd worden. Daarnaast is inzicht gewenst in het budgettaire beslag en de financiële risico’s die de gemeente met verbonden partijen kan lopen.
In de raadsvergadering van 8 juni 2017 is een nieuwe nota Verbonden partijen - de raad in positie vastgesteld.
De gemeenteraad wil meer kunnen sturen op de gemeenschappelijke regelingen waar we in meedoen. De informatiepositie van de raad wordt sterker. De kern van de maatregelen ligt bij de behandeling van de jaarlijkse stukken van de gemeenschappelijke regelingen. Die behandeling krijgt meer inhoud. Dat gebeurt onder andere doordat het college laat zien wat de gemeenschappelijke regeling bijdraagt aan onze gemeentelijke doelen. Ook brengt het college in beeld waarop de raad kan sturen.
Afgesproken is dat in elke bestuursperiode onze deelname aan alle verbonden partijen wordt geëvalueerd, zodat de nota Verbonden partijen actueel blijft.
Verbonden partijen
Lasten verdeling verbonden partijen
Lasten verdeling
€ 4.017.245
Gemeenschappelijke regelingen:
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
Algemeen
Statutaire naam
GGD Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De GGD Drenthe bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Zorg en Welzijn
Taakveld
Volksgezondheid
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 2.262.000
31-12-2018
€ 2.428.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 2.195.000
31-12-2018
€ 2.195.000
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Zie de (beleids)Begroting 2018. Hierin wordt e.e.a. verwoord.
Risico's
Geen directe risico’s.
Risico met betrekking tot Veilig Thuis Drenthe is, dat niet wordt voldaan aan de wettelijke taken. Hiervoor is nu een oplossing aangedragen.De kosten die de GGD in rekening brengt aan de Drentse gemeenten is gebaseerd op het aantal inwoners. Voor de gemeente Midden Drenthe komt dit neer op een bedrag van € 289.778 voor 2018 (€ 8,66 per inwoner).
Het belang in het programma Jeugd is gebaseerd op een vast percentage per gemeente. Voor de gemeente Midden-Drenthe bedraagt dit percentage 7,78%. Dit komt neer op een bijdrage van € 733.567 voor 2018. Het bovenstaande wordt verantwoord op het programma Zorg en Welzijn (basisgezondheidszorg en jeugdzorg).Op 29 juni 2017 heeft de gemeenteraad besloten in te stemmen met de conceptbegroting 2018, maar met betrekking tot het additionele onderdeel Veilig Thuis Drenthe is een duidelijk signaal afgegeven.
In de ontwerpbegroting 2018 is namelijk rekening gehouden met de ongewijzigde begroting van de additionele taak Veilig Thuis Drenthe (VTD). Hier wordt door de GGD op voorhand uitgegaan van instemming van de gemeentes voor aanvullende financiële middelen. Met deze zienswijze geeft Midden-Drenthe een signaal af dat wij een concretere vertaling van de VTD-ambities in 2018 verwachten met een doorkijk naar 2020 in een SMART geformuleerd uitvoeringsprogramma.
Er zijn drie redenen om deze zienswijze met een bestuurlijk signaal in te dienen. Ze hebben alle drie betrekking op het additionele onderdeel VTD:
1. Een tijdelijke inzet om de procesmatige aansturing te verbeteren is vanuit een tijdelijk perspectief goed verklaarbaar, maar het verklaart het structurele karakter niet. Er moet een transparante meerjarenraming VTD komen. De GGD kan niet jaarlijks extra middelen vragen zonder een gefundeerd toekomstperspectief.
2. In het verlengde daarvan zijn wij kritisch over het feit dat de overheadkosten boven het landelijk gemiddelde liggen en wensen wij inzicht op welke wijze deze overhead kosten zich verhouden tot de uitvoeringstaken.
3. Er zitten in de VTD-begroting ook financiële middelen voor het Expertise- en trainingscentrum VTD. Er zullen nog gesprekken worden gevoerd tussen gemeentes/ambtenaren en VTD over het nut en de noodzaak van dit onderdeel. Wij verwachten dat VTD met concrete cijfers onderbouwt wat de meerwaarde is van dit expertise- en trainingscentrum.Zorg en WelzijnWerkvoorzieningsschap Alescon
Algemeen
Statutaire naam
Werkvoorzieningsschap Alescon
Vestigingsplaats
Hoogeveen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De belangrijkste functie van Alescon is het aanbieden van banen voor mensen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke handicap. Re-integratie dus. Participatie op de reguliere arbeidsmarkt staat hierbij ook hoog in het vaandel. Daarnaast worden er door deze mensen producten en diensten geproduceerd die op een commerciële manier aangeboden worden.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband opgericht op 1 januari 2000
tussen de gemeenten Aa en Hunze, Assen, De Wolden, Hoogeveen, Midden-Drenthe en Tynaarlo.Geraamde verandering in het belang
Programma
Werk en Inkomen
Taakveld
Begeleide participatie
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 1.792.000
31-12-2018
€ 1.032.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 15.059.000
31-12-2018
€ 15.261.000
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Risico's
Oplopende exploitatietekorten door een verandering in de wetgeving.
Alescon, gevestigd te Hoogeveen, is een werkvoorzieningsschap, een sociale werkplaats. Het is een bedrijf in het kader van de gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, De Wolden, Hoogeveen, Midden-Drenthe en Tynaarlo, opgericht op 1 januari 2000. Alescon is een bedrijf met twee kerntaken. De belangrijkste functie van Alescon is het aanbieden van banen voor mensen met een verstandelijke, psychische of lichamelijke handicap. Re-integratie dus. Participatie op de reguliere arbeidsmarkt staat hierbij ook hoog in het vaandel. Daarnaast worden er door deze mensen producten en diensten geproduceerd die op een commerciële manier aangeboden worden.
Door de invoering van de Participatiewet op 1 januari 2015 is de instroom in de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) gestopt en daarmee is de WSW een uitsterfconstructie geworden. Dit heeft voor de organisatie Alescon grote gevolgen.
Om op deze ontwikkelingen in te spelen lopen er al geruime tijd gesprekken tussen de deelnemende gemeenten en Alescon. Dit heeft geresulteerd in een aantal opdrachten aan de directie, die de directie dient uit te voeren in nauwe samenwerking met de gemeenten.Bezuinigingen
Doordat de rijksbijdrage per Sw’er de komende jaren verder daalt, voorzien we bij voortzetting van het huidige beleid een oplopend tekort van € 4 miljoen nu naar € 6 miljoen in 2020. Dit is onwenselijk. Daarom hebben de verschillende colleges van de 6 gemeenten de directie de opdracht meegegeven om met voorstellen te komen om het tekort op Alescon niet verder op te laten lopen dan € 4 miljoen. Hiertoe zijn voorstellen gedaan die in samenwerking met de gemeenten worden uitgewerkt.Groen
Een aantal gemeenten wil graag meer sturing en regie hebben op de (dagelijkse) uitvoering van het groen. Op basis daarvan zijn we een gezamenlijke verkenning gestart naar de mogelijkheden die er zijn om de Sw-medewerkers die nu in de verschillende gemeenten in 'het groen' aan het werk zijn op een andere manier onder te brengen: bij Alescon, bij gemeenten of bij derden. Daarbij is per gemeente een inventarisatie gedaan.
Voor vijf van de zes gemeenten heeft dit geleid tot een voorlopig standpunt dat gemeenten de Sw-medewerkers gedetacheerd krijgen vanuit Alescon om de groenwerkzaamheden als gemeente weer zelf op te pakken.
Midden-Drenthe staat voorlopig op het volgende standpunt:
Onze gemeente heeft geen eigen uitvoeringdienst om werkzaamheden in het groen uit te voeren. Wij hebben een aantal jaren geleden ervoor gekozen om meer een regiegemeente te zijn; onze formatie is daar ook op ingesteld. Dit in tegenstelling tot de meeste andere Alescon-gemeenten. Daarom is ambtelijk en bestuurlijk reeds bij Alescon en de andere Alescon gemeenten aangegeven dat wij niet zelf weer een eigen ‘groenploeg’ gaan instellen.
Wij willen stap voor stap de opdracht aan Alescon afbouwen en de opdracht bij (lokale) hoveniers opbouwen. Hoveniers kunnen een gedeelte van de groenopdracht krijgen op voorwaarde dat ze Sw-medewerkers werk bieden. Om hierin wat ervaring op te doen worden er één of meerdere pilots uitgevoerd.Begroting 2018
De meerjarenraming laat een tekort zien van € 4 miljoen tot en met 2020. Vanaf 2021 daalt het tekort naar € 2,8 miljoen door een hogere rijksbijdrage.Gemeentelijke bijdrage
Voor Midden-Drenthe ziet de bijdrage 2018 er als volgt uit:- € 3.966.000 rijksbijdrage
- € 406.000 tekort exploitatie
- € 173.000 beschut werk op basis van 7 plekken
De verwachte Wsw-lasten (rijksbijdrage en tekort exploitatie) voor Alescon bedragen daarmee € 4,4 miljoen. Dat is ongeveer € 100.000 minder dan wij in onze eigen meerjarenbegroting hebben opgenomen. Deze ruimte houden wij in onze eigen begroting beschikbaar, gezien alle genoemde ontwikkelingen bij Alescon.
Voor het beschut werk geldt dat we een landelijke taakstelling hebben om in 2018 7 plekken in te vullen. Hier krijgen we rijksmiddelen voor. Alescon gaat er in haar begroting vanuit dat deze plekken worden ingevuld.Werk en InkomenVeiligheidsregio Drenthe (VRD)
Sinds 2014 zijn alle veiligheidstaken geregionaliseerd in de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Dit houdt onder meer in dat de vrijwillige brandweer van de gemeente is overgeheveld naar de GR VRD. De bijdrage aan de GR VRD wordt uitgedrukt in een basisbijdrage (brandweerzorg) en een inwonersbijdrage. Er is geen deelname in het vermogen, maar er wordt bijgedragen in de exploitatie.
Algemeen
Statutaire naam
Veiligheidsregio Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De Veiligheidsregio Drenthe wil daadkrachtig optreden en betrokken zijn met de samenleving.
- Wij treden op bij calamiteiten en crises
- Wij vergroten bewustwording omtrent fysieke veiligheid
- Wij zijn onderdeel van de samenleving
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de veiligheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Veiligheid
Taakveld
Crisisbeheersing en brandweer
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 1.691.000
31-12-2018
€ 1.486.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 22.858.000
31-12-2018
€ 21.681.000
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Zie de (beleids)Begroting 2018. Hierin wordt e.e.a. verwoord.
Risico's
Geen directe risico's.
De begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Drenthe voor 2018 bedraagt € 1.517.056.
Calamiteiten en crises
In 2016 is de VRD gestart met de proef Uitruk op maat, om voor bepaalde incidenten de bestrijding en hulpverlening met minder mensen te organiseren. In 2017 worden de eerste resultaten verwacht en in 2018 wordt al dan niet besloten om deze werkwijze regionaal in te voeren.
De crisisorganisatie van de VRD is ingericht op een schaal die past bij Drenthe en wijkt af van de landelijk gebruikelijke structuur. Uit recent onderzoek is gebleken dat de crisisorganisatie voldoet aan de bedoeling en uitgangspunten van de wet.
Vanaf 2016 is de werkwijze voor geneeskundige hulpverlening bij grote incidenten veranderd. De ambulancezorg richt zich op de zwaargewonden en de vrijwilligers van het Rode Kruis richten zich op de lichtgewonden.
De komende jaren zal de transitie naar één landelijke meldkamer op tien locaties verder uitgevoerd worden.Vergroten bewustwording
In 2018 zet de VRD zich wederom in op het voorkomen van incidenten. De VRD richt zich daarbij op bewustwording over (brand)veilig leven door het geven van voorlichting over opkomsttijden van de brandweer. Daarnaast geeft de VRD voorlichting op scholen over brandveiligheid. De VRD is in staat om nu en de komende jaren elke school in Drenthe voor te lichten.
Zelfredzaamheid van burgers wordt eveneens gestimuleerd. Het doel is om minimaal 80 procent van de huishoudens te voorzien van een werkende rookmelder.
De komst van de Omgevingswet kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de advisering rond (ver)bouw van objecten of evenementen. De VRD zal samen met gemeenten onderzoeken op welke wijze zij invulling geeft aan de nieuwe wet.Onderdeel van de samenleving
De VRD streeft ernaar om de lokale inbedding in de samenleving te behouden. De komende jaren wordt verder ingezet op het vinden en binden van vrijwilligers. De jeugdbrandweer maakt daarvan een belangrijk onderdeel uit.
De regionale situatie vraagt om een eigen Drentse visie op landelijke ontwikkelingen. In 2018 zal de VRD de 'Drentse eigenheid' verder vorm geven.Vitale en flexibele organisatie
In 2018 zet de VRD zich in op duurzame arbeidsrelaties en maximaal benutten van talenten.
Uit de kwaliteitsmeting uit 2015 is gebleken dat de kwaliteit van de brandweerzorg in zijn totaliteit licht is gedaald ten opzichte van het niveau van voor de regionalisering van de brandweer. Dit levert over het geheel geen zorgelijk beeld op, maar voorkomen moet worden dat bepaalde onderdelen verder achteruit gaan. Het bestuur heeft daarom het kwaliteitsniveau uit 2015 van de brandweerzorg als ondergrens gesteld. In 2016 is ingezet op verbeteringen op de onderdelen die aandacht vroegen.
Om de kwaliteit periodiek te volgen wordt in 2017 een nieuw kwaliteitszorgsysteem onderzocht, waarna in 2018 wordt besloten of dit systeem wel of niet toegepast gaat worden.
De VRD wil haar expertise en organisatie ook in 2018 blijven inzetten om de regionale afstemming binnen het veiligheidsdomein te ondersteunen.
De VRD constateert dat huisvesting voor de uitvoering van de repressieve taken een kritisch bedrijfsmiddel is. Daarop heeft de VRD geen directe invloed, omdat de huisvesting eigendom van de gemeenten is. In de komende jaren gaat de VRD in gesprek met de gemeenten over de wijze waarop de huisvesting geregeld wordt en de financiële gevolgen hiervan.Financiën
In 2015 is besloten om met ingang van 2018 de gemeentelijke bijdrage met € 200.000 te verlagen, als onderdeel van de taakstelling 2016-2018 van € 600.000. Dit wordt gerealiseerd door natuurlijk personeelsverloop.VeiligheidRecreatieschap Drenthe
Algemeen
Statutaire naam
Recreatieschap Drenthe
Vestigingsplaats
Diever
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
Het Recreatieschap heeft voor de Drentse gemeenten een stimulerende, initiërende en voorwaardenscheppende rol op het gebied van recreatie en toerisme.
Naast planontwikkeling adviseert het Recreatieschap de gemeenten gevraagd en ongevraagd over zaken welke van belang zijn voor recreatie en toerisme.Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en één Friese gemeente.
Geraamde verandering in het belang
Programma
Vrije tijd
Taakveld
Economische promotie
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 662.506
31-12-2018
€ 669.654
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 681.597
31-12-2018
€ 681.597
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Risico's
Geen risico's van grote materiële betekenis.
De begroting van het Recreatieschap is inhoudelijk behandeld in de raadsvergadering van 29 juni 2017. De gemeenteraad heeft besloten een zienswijze op de concept-begroting te geven.
Zienswijze
De uitgangspunten uit de kaderbrief van het Recreatieschap zijn verwerkt in de concept-begroting. De reactie van de gemeente Midden-Drenthe op de kaderbrief is niet verwerkt. De begroting en daarmee de bijdrage van Midden-Drenthe aan het Recreatieschap Drenthe voor 2018 ligt fors hoger dan de lijn die wordt gehanteerd in onze eigen meerjarenraming voor het Recreatieschap Drenthe.
Zoals in de kadernota al stond beschreven is het grote verschil uit te splitsen in een aantal onderdelen:- Loon- en prijsontwikkelingen
- Extra financiële impuls voor de post onderhoud
- Investeringen in personeel
- Verhoging bijdrage Fonds Recreatie en Toerisme
Het doorberekenen van loon- en prijsontwikkelingen is ook bij andere gemeenschappelijke regelingen gebruikelijk. Hier wordt mee ingestemd. Echter de percentages die het Recreatieschap hanteert wijken af van de andere gemeenschappelijke regelingen. Het Recreatieschap verwijst daarbij naar CAO-afspraken. Andere gemeenschappelijke regelingen, zoals de VRD en de RUD, hanteren de indexcijfers van het Centraal Plan Bureau, hetgeen gebruikelijk is. Deze komen uit op een percentage van 2,4 procent voor loonontwikkeling.
In onze reactie op de kadernota aan alle gemeenschappelijke regelingen hebben wij nadrukkelijk aangegeven dat wij een onderbouwing wensen voor de gehanteerde indexeringscijfers. De verwijzing naar CAO-afspraken is te summier en wijkt bovendien af van het gebruikelijke indexcijfer. Met het doorberekenen van de loonstijgingen wordt ingestemd, mits hetzelfde percentage wordt gehanteerd als de andere gemeenschappelijke regelingen, dan wel kan worden onderbouwd waarom een hoger percentage wordt gehanteerd.
De verhoging van de begroting bestaat daarnaast uit investeringen voor nieuwe (beleids)ontwikkelingen. Binnen recreatief Drenthe zijn er diverse ontwikkelingen die tot doel hebben om het aantal overnachtingen te laten toenemen en het aantal bestedingen te laten vermeerderen. Te denken valt aan het stimuleren van de fietsprovincie, het onderzoeken van en komen tot initiatieven voor het ondersteunen van vitale vakantieparken en het meer actief en intensief vermarkten van de merknaam 'Drenthe'. Deze ontwikkelingen worden van harte toegejuicht.
Het beschikbaar stellen van extra financiële middelen moet door het Recreatieschap met een afzonderlijk verzoek ingediend worden, zodat de gemeenten daarop een weloverwogen besluit kunnen nemen. Het is niet passend om dergelijke (beleids)ontwikkelingen zondermeer in de begroting te verwerken.
Zowel uit de kaderbrief als de concept-begroting valt niet op te maken waar de extra financiële middelen die gevraagd worden concreet voor gebruikt worden. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk waar het extra personeel voor ingezet gaat worden. Daarnaast zijn de genoemde extra bedragen niet voldoende onderbouwd.
Het had voor de hand gelegen dat deze ontwikkelingen in een eerder stadium ter besluitvorming aan de gemeenten waren voorgelegd, zodat zij daarover een onderbouwde mening konden vormen. Die gelegenheid is niet geboden. Daarnaast is het gelet op de bezuinigingen die in 2017 zijn doorgevoerd uiterst ongemakkelijk om voor 2018 een concept-begroting voor te leggen, die hoger ligt dan de begroting van vóór de bezuinigingen. Temeer omdat de noodzaak van de voorgestelde investeringen niet voldoende concreet is onderbouwd.
Concreet wordt gevraagd een afzonderlijk verzoek in te dienen voor het beschikbaar stellen van de extra gevraagde middelen ten opzichte van de (door bezuiniging gerealiseerde) begroting 2016 om tot een inhoudelijke afweging te kunnen komen voor de gevraagde extra middelen. Met de voorliggende concept-begroting wordt gelet op het bovenstaande niet ingestemd.Op het programma Vrije tijd is voor 2018 de bijdrage in de exploitatiekosten begroot op € 56.000. Hiernaast wordt voor de dagrecreatie € 9.303, voor de verblijfsrecreatie € 9.886 (gebaseerd op 681.787 overnachtingen) en een vast bedrag voor het Fonds Recreatie en Toerisme van € 10.000 in rekening gebracht.
Vrije tijdRegionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
Algemeen
Statutaire naam
Gemeenschappelijke Regeling RUD Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Openbaar Lichaam op basis van gemeenschappelijke regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De RUD Drenthe is ingesteld ter behartiging van de belangen van de deelnemers (gemeenten en provincie Drenthe) op het gebied van de uitvoering van taken van toezicht op en handhaving van de milieuvoorschriften krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en van de milieuwet- en regelgeving van het betreffende ministerie, alsook voor de uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening krachtens deze wet- en regelgeving.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en de provincie Drenthe op het gebied van milieu.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Milieu
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 461.000
31-12-2018
€ 477.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 2.330.536
31-12-2018
€ 2.096.544
Geraamde resultaat
2018
€ 19.000
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
nee
Risico's
Na 2018 vindt er een tussenevaluatie plaats van de Drentse Maat.
Met ingang van 2016 wordt de bijdrage aan de RUD bepaald op basis van de Drentse Maat. De Drentse Maat is het gezamenlijk gekozen uitvoeringsniveau voor alle milieutaken, die de RUD voor de Drentse gemeenten en de provincie uitvoert. De invoering van de Drentse Maat heeft tot gevolg gehad, dat onze bijdrage aan de RUD vanaf 2016 met ruim tien procent verlaagd is. Hiermee wordt ruimschoots invulling gegeven aan het in het coalitieakkoord geformuleerde bezuinigingsstreven, om de bijdragen voor de gemeenschappelijke regelingen met vijf procent te verlagen.
De bijdrage voor 2018 bedraagt € 841.847 (programma Bouwen, wonen en milieu).
De RUD heeft de gemeenten en de provincie meegedeeld dat zij voor 2017 een fors begrotingstekort verwacht. Een deel van het tekort is waarschijnlijk structureel, zodat ook voor 2018 een begrotingstekort voorzien wordt. Dit begrotingstekort komt onverwacht en heeft ertoe geleid dat het Dagelijks Bestuur besloten heeft een extern onderzoek te laten uitvoeren naar de financiën en de organisatie van de RUD. Hierbij wordt tevens onderzocht welke maatregelen getroffen kunnen worden om het tekort te voorkomen dan wel te beperken. De resultaten van dit onderzoek worden in het vierde kwartaal van 2017 opgeleverd.
Het is de verwachting dat de RUD ook voor 2018 een begrotingstekort heeft. De bijdrage voor de RUD zal waarschijnlijk voor 2018 en de opvolgende jaren verhoogd moeten worden. Het voorgenoemde externe onderzoek zal dat definitief moeten uitwijzen.
Bouwen, wonen en milieu
Vennootschappen en coöperaties:
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Algemeen
Statutaire naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Missie/doelstellingen/activiteiten
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer en advisering. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking.
Openbaar belang
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van het maatschappelijke belang.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Algemene middelen
Taakveld
Treasury
Financieel
Eigen vermogen
1-1-2016*
€ 4.163 miljoen
31-12-2016*
€ 4.486 miljoen
Vreemd vermogen
1-1-2016*
€ 145.317 miljoen
31-12-2017*
€ 149.483 miljoen
Resultaat
2016*
€ 369 miljoen na belastingen
Aandelen bezit
nominaal € 1 per aandeel
Aantal aandelen: 60.138
Dividend gemeente
2017
€ 98.626
Geraamd dividend gemeente
* De bank geeft uit strategische overwegingen geen verwachtingen af voor de komende jaren.
2018
€ 98.626
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
-
BNG Bank, gevestigd te Den Haag, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG Bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Eind 2010 heeft het Comité voor Bankentoezicht nieuwe richtlijnen uitgevaardigd (Basel III-akkoord) met betrekking tot kapitaal- en liquiditeitseisen. Inmiddels zijn deze richtlijnen uitgewerkt in Europese verordeningen en richtlijnen (CRD IV). Voor de BNG Bank is vooral het voornemen om de leverage ratio vanaf 2018 op minimaal 3% vast te stellen van belang.
De leverage ratio is het balanstotaal van het uitgeleende geld van een bank, ten opzichte van het eigen vermogen. Als een bank 1 euro eigen vermogen heeft en 30 euro uitleent, is de leverage ratio 3 procent.
Om deze ratio te verhogen is besloten de dividenduitkering te halveren, namelijk 25% van de netto winst. Dit was 50%. Op deze manier kan ultimo 2017 voldaan worden aan de minimumnorm.Op het programma Algemene middelen wordt het dividend verantwoord.
Algemene middelenEnexis
Algemeen
Statutaire naam
Enexis
Vestigingsplaats
’s-Hertogenbosch
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Missie/doelstellingen/activiteiten
Openbaar belang
Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Algemene middelen
Taakveld
Treasury
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 3.704 miljoen
31-12-2018
€ 3.804 miljoen
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 3.814 miljoen
31-12-2018
Hiervan is geen reële inschatting te maken.
Geraamde resultaat
2018
€ 200 miljoen
Aandelen bezit
Nominaal € 1 per aandeel
Aantal: 206.779
Dividend gemeente
2017
€ 142.705
Dividend gemeente
2018
€ 142.705
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument & Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door adequate dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld
- Betrouwbare energievoorziening
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen
Financiële risico’s
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist. Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding N.V.Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gematigd met een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.
Op het programma Algemene middelen wordt het dividend verantwoord.
Algemene middelenWaterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Algemeen
Statutaire naam
Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD)
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Missie/doelstellingen/activiteiten
Het leveren van drinkwater aan de Drentse gemeenten.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om drinkwater te leveren aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Algemene middelen
Taakveld
Treasury
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 43 miljoen
31-12-2018
€ 43 miljoen
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 130 miljoen
31-12-2018
€ 130 miljoen
Geraamde resultaat
2017
-
Aandelen bezit
Nominaal € 50 per aandeel
Aantal: 73
Dividend gemeente
2017
-
Dividend gemeente
2018
€ 110
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
De jaarrekeningen van 2013 tot en met 2015 zullen niet worden goedgekeurd. Dit heeft te maken met de perikelen rondom de wateractiviteiten in Indonesië. Inmiddels is er al € 13 miljoen afgeboekt. Een groot onderzoek is gaande en de activiteiten in Indonesië worden zo snel mogelijk afgebouwd. Voor de rest is de WMD een gezond bedrijf.
De WMD, gevestigd te Assen, levert drinkwater aan ca. 450.000 inwoners van de twaalf Drentse gemeenten met 196.708 aansluitingen. Het dividend wordt achteraf uitbetaald.
Op het programma Algemene middelen wordt het dividend verantwoord.
Algemene middelen
Stichtingen en verenigingen:
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden, gevestigd te Den Haag. Tweede Kamer, Kabinet en maatschappelijke organisaties zijn belangrijke gesprekspartners.
Dienstverlening: advisering aan alle leden over actuele ontwikkelingen (pro actief) en advisering aan individuele leden (op verzoek).De platformfunctie wordt uitgeoefend via de VNG-commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en ledenraadplegingen.
Met ingang van 2018 ontvangt de VNG geen gelden meer uit het gemeentefonds. De gemeenten ontvangen in vervolg de gelden en de VNG factureert de gemeenten. Voor de gemeente Midden-Drenthe gaat het hier om een bedrag van € 37.221.
De contributie aan de VNG wordt begroot op € 45.000. De bedragen worden begroot op het programma Algemene Middelen.Algemene middelenVereniging van Drentse Gemeenten (VDG)
De Vereniging Drentse Gemeenten (VDG), gevestigd te Emmen, behartigt de belangen van de twaalf Drentse gemeenten bij andere overheden.
Op het programma Algemene middelen is voor 2018 € 11.000 begroot als gemeentelijke bijdrage.
Algemene middelen
Overige verbonden partijen:
Bedrijvencentrum Ossebroeken VOF
Algemeen
Statutaire naam
Bedrijvencentrum Ossebroeken V.O.F.
Vestigingsplaats
Beilen
Rechtsvorm
Vennootschap onder firma
Missie/doelstellingen/activiteiten
De vennootschap heeft ten doel:
- het voor rekening van de vennoten exploiteren van het Bedrijvencentrum Ossebroeken, overeenkomstig het door de gemeenteraad van Midden-Drenthe bij besluit van 24 juni 1999 vastgestelde bestemmingsplan Ossebroeken en al hetgeen daartoe noodzakelijk en/of wenselijk wordt geacht, evenals de verkoop van grond/gronden in het bedrijvencentrum;
- het verrichten van al hetgeen met vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin.
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen de gemeente Midden-Drenthe en Exploitatiemaatschappij Bedrijventerrein Ossebroeken b.v.
Geraamde verandering in het belang
De gemeente heeft in 2015 een lening verstrekt van € 350.000. Bij verkopen zal de opbrengst in eerste instantie aangewend worden om zo snel mogelijk deze lening af te lossen. Tot de totale aflossing ontvangt de gemeente jaarlijkse een rentevergoeding, conform de gemeentelijke renteomslag, over het restant van de lening.
Programma
Werk en inkomen
Taakveld
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ -
31-12-2018
€ -
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 250.000
31-12-2018
€ 250.000
Geraamde resultaat
2018
-
Aantal nog te verkopen m2
1-1-2018
25.000 m2
De jaarlijkse netto-winst, welke zal worden vastgesteld naar goed koopmansgebruik, zal tussen de vennoten gelijkelijk worden verdeeld, terwijl ook een in enig boekjaar geleden verlies gelijkelijk door hen zal worden gedragen.
Winst aandeel gemeente
2016
p.m.
Winst aandeel gemeente
2017
p.m.
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
De formele looptijd is al verstreken. Alleen zijn alle gronden nog niet verkocht. De looptijd is derhalve verlengd.
Risico's
Nihil. Naast het afwikkelen van het vreemd vermogen zijn er nauwelijks nog kosten.
Op het programma Werk en Inkomen worden de (winst)uitkeringen verantwoord.
Werk en Inkomen