- Het zorgen voor een veilige en prettig leefbare samenleving in Midden-Drenthe
- Het herzien van het Integraal Veiligheidsplan 2016 - 2018
- Het waarborgen van de veiligheid van de mensen die in Midden-Drenthe wonen, werken, recreëren of anderszins verblijven
- Het handhaven van regelgeving en de openbare orde. Daarmee beschermen we burgers en bedrijven zo goed mogelijk tegen aantasting van hun leefomgeving en hun persoonlijke veiligheid
Taakvelden
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
Sinds 2014 zijn alle veiligheidstaken geregionaliseerd in de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Dit houdt onder meer in dat de vrijwillige brandweer van de gemeente is overgeheveld naar de GR VRD. De bijdrage aan de GR VRD wordt uitgedrukt in een basisbijdrage (brandweerzorg) en een inwonersbijdrage. Er is geen deelname in het vermogen, maar er wordt bijgedragen in de exploitatie.
Algemeen
Statutaire naam
Veiligheidsregio Drenthe
Vestigingsplaats
Assen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
De Veiligheidsregio Drenthe wil daadkrachtig optreden en betrokken zijn met de samenleving.
- Wij treden op bij calamiteiten en crises
- Wij vergroten bewustwording omtrent fysieke veiligheid
- Wij zijn onderdeel van de samenleving
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de veiligheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen.
Geraamde verandering in het belang
Nee
Programma
Veiligheid
Taakveld
Crisisbeheersing en brandweer
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 1.691.000
31-12-2018
€ 1.486.000
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 22.858.000
31-12-2018
€ 21.681.000
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Zie de (beleids)Begroting 2018. Hierin wordt e.e.a. verwoord.
Risico's
Geen directe risico's.
De begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Drenthe voor 2018 bedraagt € 1.517.056.
Calamiteiten en crises
In 2016 is de VRD gestart met de proef Uitruk op maat, om voor bepaalde incidenten de bestrijding en hulpverlening met minder mensen te organiseren. In 2017 worden de eerste resultaten verwacht en in 2018 wordt al dan niet besloten om deze werkwijze regionaal in te voeren.
De crisisorganisatie van de VRD is ingericht op een schaal die past bij Drenthe en wijkt af van de landelijk gebruikelijke structuur. Uit recent onderzoek is gebleken dat de crisisorganisatie voldoet aan de bedoeling en uitgangspunten van de wet.
Vanaf 2016 is de werkwijze voor geneeskundige hulpverlening bij grote incidenten veranderd. De ambulancezorg richt zich op de zwaargewonden en de vrijwilligers van het Rode Kruis richten zich op de lichtgewonden.
De komende jaren zal de transitie naar één landelijke meldkamer op tien locaties verder uitgevoerd worden.Vergroten bewustwording
In 2018 zet de VRD zich wederom in op het voorkomen van incidenten. De VRD richt zich daarbij op bewustwording over (brand)veilig leven door het geven van voorlichting over opkomsttijden van de brandweer. Daarnaast geeft de VRD voorlichting op scholen over brandveiligheid. De VRD is in staat om nu en de komende jaren elke school in Drenthe voor te lichten.
Zelfredzaamheid van burgers wordt eveneens gestimuleerd. Het doel is om minimaal 80 procent van de huishoudens te voorzien van een werkende rookmelder.
De komst van de Omgevingswet kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de advisering rond (ver)bouw van objecten of evenementen. De VRD zal samen met gemeenten onderzoeken op welke wijze zij invulling geeft aan de nieuwe wet.Onderdeel van de samenleving
De VRD streeft ernaar om de lokale inbedding in de samenleving te behouden. De komende jaren wordt verder ingezet op het vinden en binden van vrijwilligers. De jeugdbrandweer maakt daarvan een belangrijk onderdeel uit.
De regionale situatie vraagt om een eigen Drentse visie op landelijke ontwikkelingen. In 2018 zal de VRD de 'Drentse eigenheid' verder vorm geven.Vitale en flexibele organisatie
In 2018 zet de VRD zich in op duurzame arbeidsrelaties en maximaal benutten van talenten.
Uit de kwaliteitsmeting uit 2015 is gebleken dat de kwaliteit van de brandweerzorg in zijn totaliteit licht is gedaald ten opzichte van het niveau van voor de regionalisering van de brandweer. Dit levert over het geheel geen zorgelijk beeld op, maar voorkomen moet worden dat bepaalde onderdelen verder achteruit gaan. Het bestuur heeft daarom het kwaliteitsniveau uit 2015 van de brandweerzorg als ondergrens gesteld. In 2016 is ingezet op verbeteringen op de onderdelen die aandacht vroegen.
Om de kwaliteit periodiek te volgen wordt in 2017 een nieuw kwaliteitszorgsysteem onderzocht, waarna in 2018 wordt besloten of dit systeem wel of niet toegepast gaat worden.
De VRD wil haar expertise en organisatie ook in 2018 blijven inzetten om de regionale afstemming binnen het veiligheidsdomein te ondersteunen.
De VRD constateert dat huisvesting voor de uitvoering van de repressieve taken een kritisch bedrijfsmiddel is. Daarop heeft de VRD geen directe invloed, omdat de huisvesting eigendom van de gemeenten is. In de komende jaren gaat de VRD in gesprek met de gemeenten over de wijze waarop de huisvesting geregeld wordt en de financiële gevolgen hiervan.Financiën
In 2015 is besloten om met ingang van 2018 de gemeentelijke bijdrage met € 200.000 te verlagen, als onderdeel van de taakstelling 2016-2018 van € 600.000. Dit wordt gerealiseerd door natuurlijk personeelsverloop.