Toelichting Vanaf 2018 wordt € 16.000 baten opgenomen voor verhuur buitenschoolse opvang in een Groene Borg in Westerbork. Hiertegenover staat dat de gemeente € 14.000 meer moeten bijdragen in de huur van het gymlokaal Groene Borg. In 2018 zijn de OZB bedragen voor onze eigen gebouwen geactualiseerd (+ € 12.000). De kapitaallasten zijn in 2018 circa € 181.000 lager dan ten opzichte van 2017. Oorzaken:
Een aantal kredieten zijn 2017 volledig afgeschreven: voordeel € 50.000;
In verband met leegstand is het schoolgebouw voor het speciaal onderwijs met boekwaarde overgeheveld naar gebouwenbeheer onder het taakveld Wonen en bouwen. Deze verschuiving levert in 2018 bij het taakveld onderwijshuisvesting een lagere kapitaallast van € 81.000 op;
Het werkelijke bestede krediet nieuwe basisscholen in Westerbork is ruim een € 1 miljoen lager dan begroot. Dit levert in 2018 een lagere kapitaallast van € 71.000 op;
Het overige betreft lagere rentekosten.
In volgende jaren hebben de mutaties betrekking op indexeringen van diverse budgetten, de benodigde bedragen onderhoud gebouwen en verlaging van de kapitaallasten.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
2.232.004
1.492.922
1.427.743
1.480.308
1.526.302
1.573.057
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Toelichting In 2017 is de incidentele hogere rijksbijdrage van € 25.000 beschikbaar gesteld voor hogere lasten lokaal onderwijsbeleid. Uit de reserve Lokaal onderwijsbeleid is incidenteel € 25.000 beschikbaar gesteld voor de buurtacademie. In 2018 zijn de toegerekende uren salariskosten geactualiseerd. De volgende jaren worden deze budgetten naar huidige inzichten geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor de uitvoering van het leerlingenvervoer. Vanaf 2018 ontvangt de gemeente geen rijksmiddelen meer op basis van de Wet OKE (€ 140.818 structureel). Hiervoor in de plaats is de doeluitkering Voorschoolse voorzieningen peuters gekomen. Deze rijksbijdrage loopt op van € 73.455 in 2018 naar € 122.425 in 2022 en is bedoeld om het aantal peuters dat naar een voorschoolse voorziening gaat te vergroten. In Midden-Drenthe ligt onder andere deze taak bij de in 2016/2017 vormgegeven Integrale kindcentra (voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk). Naast de doeluitkering ontvangen de IKC's op grond van de in september 2015 vastgestelde Nota peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie jaarlijks een bedrag van € 300.000.
Maatwerkdienstverlening 18-
5.800.633
5.629.637
5.589.471
5.587.643
5.634.890
5.662.749
Maatwerkdienstverlening 18-
Toelichting De budgetten zijn in evenwicht gebracht met de ontvangen rijksbijdragen voor het Sociaal Domein.
Wijkteams
659.164
934.158
951.508
968.057
984.853
1.002.586
Wijkteams
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot hogere lasten. De verschillen met de jaren na 2018 hebben betrekking op de meegenomen indexering.
Geëscaleerde zorg 18-
116.635
839.442
773.735
773.789
773.846
773.903
Geëscaleerde zorg 18-
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot hogere lasten. Het aantal uren dat aan dit taakveld is toegerekend is gering.
Baten (excl. reserve mutatie)
148.218
161.414
152.436
152.508
152.508
152.508
Onderwijshuisvesting
-44.747
-32.693
-48.763
-48.835
-48.835
-48.835
Onderwijshuisvesting
Toelichting Vanaf 2018 wordt € 16.000 baten opgenomen voor verhuur buitenschoolse opvang in een Groene Borg in Westerbork. Hiertegenover staat dat de gemeente € 14.000 meer moeten bijdragen in de huur van het gymlokaal Groene Borg. In 2018 zijn de OZB bedragen voor onze eigen gebouwen geactualiseerd (+ € 12.000). De kapitaallasten zijn in 2018 circa € 181.000 lager dan ten opzichte van 2017. Oorzaken:
Een aantal kredieten zijn 2017 volledig afgeschreven: voordeel € 50.000;
In verband met leegstand is het schoolgebouw voor het speciaal onderwijs met boekwaarde overgeheveld naar gebouwenbeheer onder het taakveld Wonen en bouwen. Deze verschuiving levert in 2018 bij het taakveld onderwijshuisvesting een lagere kapitaallast van € 81.000 op;
Het werkelijke bestede krediet nieuwe basisscholen in Westerbork is ruim een € 1 miljoen lager dan begroot. Dit levert in 2018 een lagere kapitaallast van € 71.000 op;
Het overige betreft lagere rentekosten.
In volgende jaren hebben de mutaties betrekking op indexeringen van diverse budgetten, de benodigde bedragen onderhoud gebouwen en verlaging van de kapitaallasten.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
-103.149
-128.721
-103.673
-103.673
-103.673
-103.673
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Toelichting In 2017 is de incidentele hogere rijksbijdrage van € 25.000 beschikbaar gesteld voor hogere lasten lokaal onderwijsbeleid. Uit de reserve Lokaal onderwijsbeleid is incidenteel € 25.000 beschikbaar gesteld voor de buurtacademie. In 2018 zijn de toegerekende uren salariskosten geactualiseerd. De volgende jaren worden deze budgetten naar huidige inzichten geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor de uitvoering van het leerlingenvervoer. Vanaf 2018 ontvangt de gemeente geen rijksmiddelen meer op basis van de Wet OKE (€ 140.818 structureel). Hiervoor in de plaats is de doeluitkering Voorschoolse voorzieningen peuters gekomen. Deze rijksbijdrage loopt op van € 73.455 in 2018 naar € 122.425 in 2022 en is bedoeld om het aantal peuters dat naar een voorschoolse voorziening gaat te vergroten. In Midden-Drenthe ligt onder andere deze taak bij de in 2016/2017 vormgegeven Integrale kindcentra (voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk). Naast de doeluitkering ontvangen de IKC's op grond van de in september 2015 vastgestelde Nota peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie jaarlijks een bedrag van € 300.000.
Maatwerkdienstverlening 18-
-321
Maatwerkdienstverlening 18-
Toelichting De budgetten zijn in evenwicht gebracht met de ontvangen rijksbijdragen voor het Sociaal Domein.
Wijkteams
Wijkteams
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot hogere lasten. De verschillen met de jaren na 2018 hebben betrekking op de meegenomen indexering.
Geëscaleerde zorg 18-
Geëscaleerde zorg 18-
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot hogere lasten. Het aantal uren dat aan dit taakveld is toegerekend is gering.