Toelichting Vanuit 2016 was € 32.000 voor organisatieontwikkeling overgeheveld naar 2017. Hiernaast is in 2017 eenmalig € 250.000 beschikbaar gesteld voor organisatie ontwikkeling en € 3.000 voor de ondernemingsraad. In 2018 is in het bestedingsplan structureel € 20.000 opgenomen voor informatiebeveiliging. De toegerekende salariskosten van het binnenpersoneel gaat in 2018 € 566.000 omhoog. Dat komt vooral door de uitwerking van het nieuwe organisatiemodel. De nieuwe teamleiders vallen volledig onder overhead. De toegerekende salariskosten van het buitenpersoneel gaat maar beperkt omhoog te weten: € 20.000. In de jaren erna gaan de toegerekende salariskosten door indexering omhoog. De toegerekende rente en aflossing gaat in 2018 met € 13.000 omhoog. Door jaarlijkse afschrijvingen en volledige afschrijving van investeringen ontstaat er een lagere boekwaarde waarover rentekosten wordt berekend. Hierdoor gaan de toegerekende afschrijving en rente in de volgende jaren omlaag.
OZB woningen
1.019.165
347.781
484.501
496.863
509.599
522.714
OZB woningen
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot lagere lasten. De verschillen met de jaren na 2018 hebben betrekking op de meegenomen indexering.
Door groei en indexering vallen de OZB-opbrengsten jaarlijks hoger uit.
Treasury
63.410
-338.975
-324.941
-322.980
-290.225
-241.590
Treasury
Toelichting De bespaarde rente is vanaf 2018 € 143.000 hoger en in de volgende jaren is een raming gemaakt. De treasury lasten zijn in 2018 € 22.000 lager. In de volgende jaren groeit deze tot dat deze in 2021 ruim € 50.000 hoger. De negatieve lasten ontstaan doordat bij de doorberekening van de kapitaallasten een hoger rentepercentage (renteomslag) wordt gehanteerd.
Bestuur
2.480.053
1.330.673
1.439.478
1.475.189
1.507.425
1.540.332
Bestuur
Toelichting Op basis van CAO-ontwikkelingen stijgen de salariskosten voor het gehele bestuur in 2018 ten opzichte van 2017 met circa € 115.000. De salariskosten voor voormalige bestuurders wordt in 2018 € 35.000 lager. De toevoeging aan onze voorziening pensioenen kan vanaf 2018 met € 35.000 worden verlaagd. Hiertegenover staat een verhoging van € 20.000 aan onze externe pensioenenopbouw bestuurders. Via het gemeentefonds wordt vanaf 2018 geld ontvangen voor het meebetalen aan het Fonds Gemeentelijke Uitvoering van de VNG. Het budget voor de nodige betalingen wordt nu op dit taakveld begroot. Het incidentele budget in 2017 voor voorziening in vacatures nieuwe burgemeester vervalt in 2018. De overige mutaties heeft betrekking op de actualisatie van de apparaatskosten en indexering van de apparaatskosten in de volgende jaren.
Overige baten en lasten
209.458
-962.543
-1.028.089
-889.803
132.427
382.427
Overige baten en lasten
Toelichting In 2018 resteert nog een structurele bestedingsruimte van afgerond € 6.000. In de jaren erna wordt deze jaarlijks structureel verhoogd met € 250.000. In 2021 is de begrote bestedingsruimte € 756.000. De stelpost voor de onderuitputting is in 2018 € 86.000 hoger dan in 2017. In 2019 is ook een stelpost opgenomen van € 772.000. Voor de jaren 2020 en 2021 is geen stelpost onderuitputting opgenomen. Vanaf 2018 wordt de stelpost onderuitputting toegevoegd aan de reserve Dekking kapitaallasten, zie taakveld Mutaties reserves. Door de neutrale invoering van het nieuwe organisatiemodel is structureel een taakstelling bedrijfsvoering van € 399.000 opgenomen. In de aankomende periode wordt deze taakstelling afgebouwd door invulling van concrete besparingen.
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Toelichting Het taakveld bestaat uit de rijksbijdragen algemene uitkering en sociaal domein. De mutaties in de rijksbijdragen van het sociaal domein worden neutraal verwerkt in de uitvoerende budgetten sociaal domein die onder diverse taakvelden vallen. Een aantal bijstellingen in de algemene uitkering wordt ook neutraal verwerkt in een aantal specifieke taken. Dit zijn onder andere Gezond in de stad en Armoedebestrijding kinderen. Het overige van de algemene uitkering kan aangewend worden als algemeen dekkingsmiddel. In de meicirculaire 2017 is aangegeven dat de groei vooral betrekking heeft op loon- en prijsstijgingen (inflatiekosten) en op de hogere pensioenpremies ABP.
OZB niet-woningen
161.680
39.905
40.816
41.754
42.720
OZB niet-woningen
Toelichting De lasten voor de uitvoering wet WOZ niet-woningen worden vanaf 2018 anders begroot en vallen daarom hier € 122.000 lager uit. Door groei en indexering vallen de OZB-opbrengsten jaarlijks hoger uit.
Economische promotie
39.162
39.905
40.816
41.754
42.720
Economische promotie
Toelichting De jaarlijkse toename van de lasten heeft betrekking op de indexering van de heffingskosten en bij baten heeft de stijging betrekking op de indexering van de forensenbelasting.
Resultaat van de rekening van baten en lasten
3.938.792
Resultaat van de rekening van baten en lasten
Toelichting Het resultaat van de jaarrekening 2016 bedroeg bijna € 4 miljoen. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het resultaat door de raad bestemd. Voor 2017 is er voorlopig nog geen resultaat. De resultaten van 2018 tot en met 2021 zijn de verwachte resultaten exclusief de jaarlijkse structurele bestedingsruimte van € 250.000.
Baten (excl. reserve mutatie)
56.334.318
54.353.891
52.897.727
53.742.108
54.556.350
55.329.719
Overhead
-494.875
-95.310
-87.560
-87.560
-87.560
-87.560
Overhead
Toelichting Vanuit 2016 was € 32.000 voor organisatieontwikkeling overgeheveld naar 2017. Hiernaast is in 2017 eenmalig € 250.000 beschikbaar gesteld voor organisatie ontwikkeling en € 3.000 voor de ondernemingsraad. In 2018 is in het bestedingsplan structureel € 20.000 opgenomen voor informatiebeveiliging. De toegerekende salariskosten van het binnenpersoneel gaat in 2018 € 566.000 omhoog. Dat komt vooral door de uitwerking van het nieuwe organisatiemodel. De nieuwe teamleiders vallen volledig onder overhead. De toegerekende salariskosten van het buitenpersoneel gaat maar beperkt omhoog te weten: € 20.000. In de jaren erna gaan de toegerekende salariskosten door indexering omhoog. De toegerekende rente en aflossing gaat in 2018 met € 13.000 omhoog. Door jaarlijkse afschrijvingen en volledige afschrijving van investeringen ontstaat er een lagere boekwaarde waarover rentekosten wordt berekend. Hierdoor gaan de toegerekende afschrijving en rente in de volgende jaren omlaag.
OZB woningen
-4.908.238
-3.285.000
-3.361.000
-3.404.492
-3.462.147
-3.524.232
OZB woningen
Toelichting De verschillen in de lasten in 2016 tot en met 2018 zijn het gevolg van een wijziging in de toerekening van salarislasten. Op begrotingsbasis is het effect hiervan neutraal. Op dit taakveld leidt het tot lagere lasten. De verschillen met de jaren na 2018 hebben betrekking op de meegenomen indexering.
Door groei en indexering vallen de OZB-opbrengsten jaarlijks hoger uit.
Treasury
-1.081.994
-1.254.239
-1.433.354
-1.423.848
-1.430.870
-1.448.725
Treasury
Toelichting De bespaarde rente is vanaf 2018 € 143.000 hoger en in de volgende jaren is een raming gemaakt. De treasury lasten zijn in 2018 € 22.000 lager. In de volgende jaren groeit deze tot dat deze in 2021 ruim € 50.000 hoger. De negatieve lasten ontstaan doordat bij de doorberekening van de kapitaallasten een hoger rentepercentage (renteomslag) wordt gehanteerd.
Bestuur
Bestuur
Toelichting Op basis van CAO-ontwikkelingen stijgen de salariskosten voor het gehele bestuur in 2018 ten opzichte van 2017 met circa € 115.000. De salariskosten voor voormalige bestuurders wordt in 2018 € 35.000 lager. De toevoeging aan onze voorziening pensioenen kan vanaf 2018 met € 35.000 worden verlaagd. Hiertegenover staat een verhoging van € 20.000 aan onze externe pensioenenopbouw bestuurders. Via het gemeentefonds wordt vanaf 2018 geld ontvangen voor het meebetalen aan het Fonds Gemeentelijke Uitvoering van de VNG. Het budget voor de nodige betalingen wordt nu op dit taakveld begroot. Het incidentele budget in 2017 voor voorziening in vacatures nieuwe burgemeester vervalt in 2018. De overige mutaties heeft betrekking op de actualisatie van de apparaatskosten en indexering van de apparaatskosten in de volgende jaren.
Overige baten en lasten
-102.856
-15.000
-15.000
-15.000
-15.000
-15.000
Overige baten en lasten
Toelichting In 2018 resteert nog een structurele bestedingsruimte van afgerond € 6.000. In de jaren erna wordt deze jaarlijks structureel verhoogd met € 250.000. In 2021 is de begrote bestedingsruimte € 756.000. De stelpost voor de onderuitputting is in 2018 € 86.000 hoger dan in 2017. In 2019 is ook een stelpost opgenomen van € 772.000. Voor de jaren 2020 en 2021 is geen stelpost onderuitputting opgenomen. Vanaf 2018 wordt de stelpost onderuitputting toegevoegd aan de reserve Dekking kapitaallasten, zie taakveld Mutaties reserves. Door de neutrale invoering van het nieuwe organisatiemodel is structureel een taakstelling bedrijfsvoering van € 399.000 opgenomen. In de aankomende periode wordt deze taakstelling afgebouwd door invulling van concrete besparingen.
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-47.643.842
-45.926.542
-44.183.413
-44.943.959
-45.642.816
-46.281.873
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Toelichting Het taakveld bestaat uit de rijksbijdragen algemene uitkering en sociaal domein. De mutaties in de rijksbijdragen van het sociaal domein worden neutraal verwerkt in de uitvoerende budgetten sociaal domein die onder diverse taakvelden vallen. Een aantal bijstellingen in de algemene uitkering wordt ook neutraal verwerkt in een aantal specifieke taken. Dit zijn onder andere Gezond in de stad en Armoedebestrijding kinderen. Het overige van de algemene uitkering kan aangewend worden als algemeen dekkingsmiddel. In de meicirculaire 2017 is aangegeven dat de groei vooral betrekking heeft op loon- en prijsstijgingen (inflatiekosten) en op de hogere pensioenpremies ABP.
OZB niet-woningen
-1.041.500
-2.663.200
-2.702.200
-2.748.049
-2.794.677
-2.844.889
OZB niet-woningen
Toelichting De lasten voor de uitvoering wet WOZ niet-woningen worden vanaf 2018 anders begroot en vallen daarom hier € 122.000 lager uit. Door groei en indexering vallen de OZB-opbrengsten jaarlijks hoger uit.
Economische promotie
-1.061.013
-1.114.600
-1.115.200
-1.119.200
-1.123.280
-1.127.440
Economische promotie
Toelichting De jaarlijkse toename van de lasten heeft betrekking op de indexering van de heffingskosten en bij baten heeft de stijging betrekking op de indexering van de forensenbelasting.
Resultaat van de rekening van baten en lasten
Resultaat van de rekening van baten en lasten
Toelichting Het resultaat van de jaarrekening 2016 bedroeg bijna € 4 miljoen. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het resultaat door de raad bestemd. Voor 2017 is er voorlopig nog geen resultaat. De resultaten van 2018 tot en met 2021 zijn de verwachte resultaten exclusief de jaarlijkse structurele bestedingsruimte van € 250.000.