- Het faciliteren van goede sportaccommodaties in de gemeente zodat elke inwoner tegen acceptabele tarieven en zoveel mogelijk binnen zijn eigen woonomgeving kan sporten
- Het stimuleren van sportbeoefening door de inwoners op allerlei niveau's
- Het ondersteunen van een divers cultuuraanbod door middel van subsidiëring van activiteiten
- Het bieden van faciliteiten en het creëren van voorwaarden voor een zinvolle invulling van de vrije tijd van inwoners en bezoekers van de gemeente
- Het samen Midden-Drenthe op de toeristische kaart zetten. Het meetbare doel is 10% meer economische bedrijvigheid in Midden-Drenthe in 2020. Het middel om dit te bereiken is het ontwikkelen van Recreatie & Toerisme (meer bezoekers betekent meer bestedingen en zo meer werkgelegenheid)
Taakvelden
Verbonden partijen
Recreatieschap Drenthe
Algemeen
Statutaire naam
Recreatieschap Drenthe
Vestigingsplaats
Diever
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Missie/doelstellingen/activiteiten
Het Recreatieschap heeft voor de Drentse gemeenten een stimulerende, initiërende en voorwaardenscheppende rol op het gebied van recreatie en toerisme.
Naast planontwikkeling adviseert het Recreatieschap de gemeenten gevraagd en ongevraagd over zaken welke van belang zijn voor recreatie en toerisme.Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten en één Friese gemeente.
Geraamde verandering in het belang
Programma
Vrije tijd
Taakveld
Economische promotie
Financieel
Geraamd eigen vermogen
1-1-2018
€ 662.506
31-12-2018
€ 669.654
Geraamd vreemd vermogen
1-1-2018
€ 681.597
31-12-2018
€ 681.597
Geraamde resultaat
2018
€ 0
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens/ontwikkelingen
Risico's
Geen risico's van grote materiële betekenis.
De begroting van het Recreatieschap is inhoudelijk behandeld in de raadsvergadering van 29 juni 2017. De gemeenteraad heeft besloten een zienswijze op de concept-begroting te geven.
Zienswijze
De uitgangspunten uit de kaderbrief van het Recreatieschap zijn verwerkt in de concept-begroting. De reactie van de gemeente Midden-Drenthe op de kaderbrief is niet verwerkt. De begroting en daarmee de bijdrage van Midden-Drenthe aan het Recreatieschap Drenthe voor 2018 ligt fors hoger dan de lijn die wordt gehanteerd in onze eigen meerjarenraming voor het Recreatieschap Drenthe.
Zoals in de kadernota al stond beschreven is het grote verschil uit te splitsen in een aantal onderdelen:- Loon- en prijsontwikkelingen
- Extra financiële impuls voor de post onderhoud
- Investeringen in personeel
- Verhoging bijdrage Fonds Recreatie en Toerisme
Het doorberekenen van loon- en prijsontwikkelingen is ook bij andere gemeenschappelijke regelingen gebruikelijk. Hier wordt mee ingestemd. Echter de percentages die het Recreatieschap hanteert wijken af van de andere gemeenschappelijke regelingen. Het Recreatieschap verwijst daarbij naar CAO-afspraken. Andere gemeenschappelijke regelingen, zoals de VRD en de RUD, hanteren de indexcijfers van het Centraal Plan Bureau, hetgeen gebruikelijk is. Deze komen uit op een percentage van 2,4 procent voor loonontwikkeling.
In onze reactie op de kadernota aan alle gemeenschappelijke regelingen hebben wij nadrukkelijk aangegeven dat wij een onderbouwing wensen voor de gehanteerde indexeringscijfers. De verwijzing naar CAO-afspraken is te summier en wijkt bovendien af van het gebruikelijke indexcijfer. Met het doorberekenen van de loonstijgingen wordt ingestemd, mits hetzelfde percentage wordt gehanteerd als de andere gemeenschappelijke regelingen, dan wel kan worden onderbouwd waarom een hoger percentage wordt gehanteerd.
De verhoging van de begroting bestaat daarnaast uit investeringen voor nieuwe (beleids)ontwikkelingen. Binnen recreatief Drenthe zijn er diverse ontwikkelingen die tot doel hebben om het aantal overnachtingen te laten toenemen en het aantal bestedingen te laten vermeerderen. Te denken valt aan het stimuleren van de fietsprovincie, het onderzoeken van en komen tot initiatieven voor het ondersteunen van vitale vakantieparken en het meer actief en intensief vermarkten van de merknaam 'Drenthe'. Deze ontwikkelingen worden van harte toegejuicht.
Het beschikbaar stellen van extra financiële middelen moet door het Recreatieschap met een afzonderlijk verzoek ingediend worden, zodat de gemeenten daarop een weloverwogen besluit kunnen nemen. Het is niet passend om dergelijke (beleids)ontwikkelingen zondermeer in de begroting te verwerken.
Zowel uit de kaderbrief als de concept-begroting valt niet op te maken waar de extra financiële middelen die gevraagd worden concreet voor gebruikt worden. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk waar het extra personeel voor ingezet gaat worden. Daarnaast zijn de genoemde extra bedragen niet voldoende onderbouwd.
Het had voor de hand gelegen dat deze ontwikkelingen in een eerder stadium ter besluitvorming aan de gemeenten waren voorgelegd, zodat zij daarover een onderbouwde mening konden vormen. Die gelegenheid is niet geboden. Daarnaast is het gelet op de bezuinigingen die in 2017 zijn doorgevoerd uiterst ongemakkelijk om voor 2018 een concept-begroting voor te leggen, die hoger ligt dan de begroting van vóór de bezuinigingen. Temeer omdat de noodzaak van de voorgestelde investeringen niet voldoende concreet is onderbouwd.
Concreet wordt gevraagd een afzonderlijk verzoek in te dienen voor het beschikbaar stellen van de extra gevraagde middelen ten opzichte van de (door bezuiniging gerealiseerde) begroting 2016 om tot een inhoudelijke afweging te kunnen komen voor de gevraagde extra middelen. Met de voorliggende concept-begroting wordt gelet op het bovenstaande niet ingestemd.Op het programma Vrije tijd is voor 2018 de bijdrage in de exploitatiekosten begroot op € 56.000. Hiernaast wordt voor de dagrecreatie € 9.303, voor de verblijfsrecreatie € 9.886 (gebaseerd op 681.787 overnachtingen) en een vast bedrag voor het Fonds Recreatie en Toerisme van € 10.000 in rekening gebracht.